Wat is euritmie?

Waar komt euritmie vandaan en hoe wordt het gebruikt. Een korte inleiding in deze bewegingskunst.

De faciliteiten van Hogeschool Leiden op een rij.

Een impressie van alle service en faciliteiten op de opleiding van de Hogeschool Leiden.

Bart-JeroenKool (1974)

Ik heb op de vrijeschool kennisgemaakt met de euritmie. Ik deed ook eind-examen in euritmie als dansvak. Na mijn eindexamen heb ik sociaalpedagogisch werk gestudeerd. Hierna ben ik begonnen met de pabo.

Tijdens mijn eerste studiejaar aan de lerarenopleiding zag ik een optreden van het toen-malige Nederlands Euritmie Ensemble. Ik werd zo gegrepen door wat ik daar zag dat ik van studierichting veranderde en koos voor euritmie. Ik ben in 1996 begonnen aan de opleiding Docent dans/euritmie en er in 2001 afgestudeerd. Nadat ik mijn diploma had behaald, ben ik gaan werken als euritmist op de bovenbouw in Zeist. Hier heb ik zeven jaar vol passie gewerkt. In 2007 ben ik op de opleiding Docent dans/euritmie begonnen als docent.

Vooral het combineren van mijn liefde voor de pedagogie en de euritmie komen hier tot zijn recht. Ik vind het van belang de pedagogische kwaliteit van de euritmie verder te ontwikkelen en door te geven aan studenten, zodat iedere student zijn eigen docentschap in de euritmie kan ontplooien. Euritmie biedt de mogelijkheid een schoonheid zichtbaar te maken en te beleven die dieper gaat dan uiterlijke schoonheid.

Magali Müller-Peddinghaus (1973)

In 1999 ben ik afgestudeerd aan de opleiding Docent dans/euritmie (voorheen de Euritmie Academie Den Haag). Aansluitend heb ik tien jaar met heel veel plezier euritmisch gewerkt met kinderen van 0 t/m 12 jaar:

op vrijescholen in Den Haag, Delft en Court Saint Etienne (België);

in productiecursussen voor het Haags Centrum voor Kunst-educatie ‘Het Koorenhuis’;

op kindercrèches; en in cursussen en workshops op festivals en in het vrije circuit.

Parallel heb ik met de euritmie kunstzinnig gewerkt in verschillende ensembles en programma’s in binnen- en buitenland, in Community Art Projects, en heb ik verschillen-de kinderuitvoeringen geregisseerd.

Sinds 2005 ben ik als docente verbonden aan de opleiding Docent dans/euritmie. Daar wil ik een bijdrage leveren aan de pedagogische en kunstzinnige ontwikkeling van de studenten. Iedereen zijn eigen impuls laten vinden om met dit bijzondere beroep authentiek bij de kinderen van deze tijd te kunnen aansluiten – daar word ik enthousiast van!

Baptiste Hogrefe (1956)

Ik ben sinds 1980 docent aan de euritmieacademie in Den Haag, sinds 2013 opleiding Docent dans/euritmie Hogeschool Leiden.

Toen ik 17 was, heb ik een cursus euritmie gevolgd bij Werner Barfod en ben een jaar later (1974) begonnen aan de opleiding die destijds in Den Haag werd gegeven. In 1978 studeerde ik af, waarna ik twee jaar de toneelopleiding volgde aan het Goetheanum in Dornach, Zwitserland. In Den Haag ben ik jarenlang verbonden geweest aan het Nederlands Euritmie Ensemble, met jaarlijkse opvoeringen in het binnen- en buitenland.

Gedurende mijn docentschap aan de opleiding Docent dans/euritmie heb ik twee jaar les gegeven aan de vrijeschool in Den Haag. Tijdens mijn verblijf in Zwitserland heb ik diverse cursussen voor kinderen en verstandelijk gehandicapte jongeren georganiseerd.

Binnen opleidingsverband staat de overdracht van het vak euritmie centraal met als doel euritmie uiteindelijk in te kunnen zetten als middel om met kinderen en volwassenen via beweging te kunnen communiceren. Kinderen leer je geen euritmie maar je creëert via beweging een ruimte waarbinnen zij zichzelf kunnen ervaren en gaandeweg grenzen leren verleggen. Vanuit deze invalshoek kan euritmie een centrale rol spelen in de ontwikkeling van kinderen tot zelfstandigheid en vrijheid.

Persoonlijk studieadvies en Open dagen.

Is onze opleiding iets voor jou? Met een persoonlijk advies weet je het. Of kom kijken.

De opbouw van de studie

Hoe ziet de opleiding er in de praktijk uit? De voltijd en de deeltijd. Wat voor vakken krijg je. Welke ondersteuning is er?

Onze opleiding werkt zeer persoonlijk. Iedereen kent elkaar. Daarom is het contact met de docenten bij ons altijd zo intensief. Maar wie zijn ze en wat is hun achtergrond?

Afra Cnoops (1954)

De eerste keer dat ik euritmie zag, tijdens een voorstelling, dacht ik meteen: ‘Dat wordt mijn beroep, euritmiste!’ Ik was 19 jaar toen ik met mijn studie begon aan de euritmie-academie in Den Haag, de voorloper van de huidige opleiding Docent dans/euritmie. Aansluitend volgde ik nog een verdere euritmie-kunstopleiding in Zwitserland.

Daarna ging ik met veel plezier lesgeven op de vrijeschool in Amsterdam en Den Haag en ook in de volwassenen-educatie. Sinds 1995 ben ik werkzaam als docent aan de euritmieopleiding.Daarnaast ben ik als euritmiekunstenaar bij verschillende ensembles in binnen- en buitenland actief. Ik heb ook veel voorstellingen voor kinderen gegeven en geregisseerd.

Lesgeven heeft voor mij alles te maken met het kunnen inspelen op dat wat het moment van je vraagt, vooral bij kinderen! In deze uitdaging ligt alles wat mij inspireert in het lesgeven aan deze opleiding.

Geesiena Stradmeijer (1956)

Omdat mijn vader met veel plezier in het onderwijs werkzaam was, heb ik van kinds af aan meegekregen dat werken in het onderwijs leuk en waardevol is. Dit gevoel werd nog eens bevestigd toen ik, na een wat ongelukkige tijd op het Barlaeus Gymnasium, op de vrijeschool in Amster-dam, de Geert Groote School, kwam. Hier beleefde ik onderwijs dat mij als hele mens aansprak en hier leerde ik ook de euritmie en spraak/toneel kennen. Na school twijfelde ik tussen spraak en euritmie, maar koos er uiteindelijk voor spraak/toneel te studeren, wat ik deed in Stuttgart en Dornach.

Maar de euritmie wilde toch mijn leven in: na mijn opleiding kwam ik in 1982 aan wat toen nog de Academie voor Euritmie in Den Haag heette, werken als docente spraak en toen was het nog maar een kleine stap om toch alsnog euritmie te studeren. Na mijn euritmie-studie (1987) werd ik gevraagd lid te worden van het docenten-team en heb ik in de volgende jaren met veel plezier jonge mensen opgeleid tot euritmie-professionals, die met hun euritmie weer voor de klas konden.

In 1995 was het tijd voor een nieuwe stap: ik wilde weer eens buiten de muren van de euritmieopleiding kijken. Na enkele jaren in Dornach te zijn geweest, deed ik de opleiding euritmietherapie in Stuttgart en werkte vervolgens als euritmie-therapeute. Gedurende deze tijd heb ik naast het therapeutisch werk ook in veel verschillende settings lesgegeven: aan groepen peuters en kinderen, aan amateurs in intensieve cursus-sen en seminars, aan collega-euritmisten die bijscholing zochten.

Sinds 2005 werk ik weer aan de opleiding Docent dans/euritmie, met een nieuwe schat aan ervaring hoe de euritmie mensen van jong tot oud kan inspireren, vitaliseren en bewegen.

Helga Daniel (1950)

In 1972 kwam ik voor het eerst in aanraking met euritmie. Ik zag een euritmie-demonstratie van leerlingen uit Londen. Hier was ik enorm van onder de indruk. Het klopte voor mijn gevoel helemaal wat ik daar zag. Ik zag ‘waarheid’ in beweging. Zes weken later begon ik aan de opleiding voor euritmiedocent en deze rondde ik af in 1976.

Na de opleiding ben ik les gaan geven als euritmiedocent op school, eerst vijf jaar in Hannover en daarna negen jaar in Tübingen. Naast het les-geven op school gaf ik verschillende amateur-cursussen en euritmielessen voor alle leeftijden, van kleuters tot bejaarden. Vanaf 1990 ben ik gaan werken als docente aan de opleiding Docent dans/euritmie, waar ik o.a. de pedagogische leerlijn heb opgezet en vormgegeven.

Naast mijn werk op de opleiding Docent dans/euritmie, geef ik regelmatig cursussen in binnen- en buitenland. Ook word ik vaak gevraagd lezingen te houden over de euritmiepedagogie.

De laatste jaren heb ik me even-eens gespecialiseerd in het begeleiden van beginnende docenten op school en in het hoger onderwijs. De afgelopen jaren schreef ik meerdere boeken: 'Zin in Bewegen (Bewegt ins Leben)': euritmie in klas 1 t/m 4; 'Übung macht den Meister': euritmie in klas 5 t/m 8; en 'Sein oder Nichtsein': euritmie in klas 9 t/m 12.

Waarom ik het lesgeven zo leuk vind? Omdat het bege-leiden van mensen in hun ontwikkelingsweg ontzettend mooi is.

Martje Brandsma (1983)

Ik werd op 3 juli 1983 geboren als dochter van de kunst-schilder Jan Brandsma en de verpleegkundige Gerrie Wolsink. Als klein meisje danste ik graag. Van ballet-lessen, stijldansen, jazzballet, salsa tot tango. Later ook moderne dans. Maar het aller-leukste vond ik het om vrij te dansen in de woonkamer op ‘De Vier Jaargetijden’ van Antonio Vivaldi.

Mijn hele schooltijd heb ik op de vrijeschool gezeten, de onderbouw in Venlo en de bovenbouw in Nijmegen. Na school, rond mijn 18e verjaardag, kreeg ik een baan als stijldanslerares op een dansschool in Venray en volgde ik een privé-opleiding tot stijldansdocente. Ik maakte van mijn passie mijn beroep. Ik had veel plezier in het (leren) lesgeven en het dansen van latin shows, maar miste hierin een stuk artistieke vrijheid, en besloot, via een omweg, om euritmie te gaan studeren.

Net na mijn 21e verjaardag begon ik aan de studie Docent dans/euritmie aan de euritmieacademie in Den Haag (nu opleiding Docent dans/euritmie aan Hogeschool Leiden), waar ik in 2008 mijn bachelor kreeg. Aansluitend volgde ik in 2009 de podium-opleiding euritmie aan het Goetheanum in Zwitserland (onder leiding van Elsemarie ten Brink en Rob Schapink).

Naast het lesgeven neem ik regelmatig deel aan master-classes en nascholings-cursussen in het vakgebied euritmie (bij o.a. Carina Schmidt, Werner Barfod, Margrethe Solstad, Gia van den Akker en Hans Fors). Ook verdiep ik me graag in de dansimprovisatie.

Sinds 2010 werk ik als docent aan de opleiding Docent dans/euritmie, en ben ik actief als zelfstandig podiumkunstenaar in verschillende projecten in binnen- en buitenland. Ook geef ik workshops op middel-bare scholen en opleidingen.

Het podium en het lesgeven gaan voor mij hand in hand en zijn twee belangrijke drijfveren in mijn leven. Het artistieke werk inspireert mijn lesgeven en andersom. Het één kan bij mij niet zonder het ander.

www.martjebrandsma.com